De populariteit van TikTok begon in ons land rond 2020. Het leek toen nog een leuk tijdverdrijf voor jongeren tijdens de lockdown. Ondertussen is één ding duidelijk: TikTok is here to stay en is er voor iedereen. Het hele socialmediawereldje wordt overheerst door de app en zijn short video content.
En daar sta je dan als bedrijf. TikTok heeft intussen bijna 3 miljoen volwassen Belgische gebruikers. Jouw doelgroep zit er dus ongetwijfeld ook tussen. Maar jij snapt er niets van. Hoog tijd dus voor een blog over hoe je moet starten met TikTok. En alvast een kleine spoiler: nee, je moet geen dansjes gaan nadoen. 😉
Stap 1: Zorg dat je het platform begrijpt
Je moet eerst het platform snappen om het op de juiste manier te gebruiken. Sales doen op TikTok? No go! Je moet een band creëren met je doelgroep. Gebruik daarvoor de juiste insteek: zoek naar de juiste humor, herkenbare situaties enzovoort. Download dus zelf de app eens en laat je inspireren door de vergelijkbare content die er al te vinden is. Scrollen maar!
Stap 2: Don’t skip research
Als marketeer moet ik eerlijk zeggen: i love TikTok. Ik kan er zelf uren op verslijten, en vind het fantastisch wat ze voor marketeers te bieden hebben. Zo heb je bijvoorbeeld hun ‘Creative Center’.
In het Creative Center kan je research doen naar verschillende dingen:
- Trending audio, songs, creators & hashtags
- De advertentie die het het best doet per thema (bijvoorbeeld ‘baby’ of ‘fitness’)
Hierdoor zie je welke #’s het best werken en welke soort video’s de creators maken. Zo weet je meteen wat je doelgroep wilt zien op TikTok.
Om wat extra research te doen, kan je in de zoekbalk bij TikTok je dienst of product intypen. Zo zie je meteen (net zoals bij Google & YouTube) wat de users allemaal opzoeken over je product of dienst. Bam, ineens heb je al heel wat contentideetjes. 💥
Stap 3: Spring NIET op trends!
Oké, zeggen dat je geen enkele trend mag nadoen is misschien wat streng van mij. Ik wil vooral zeggen: ‘spring niet enkel op trends’. Bedrijven doen het vaak genoeg: een trend nadoen en de video online gooien. Ze krijgen dan amper views en het boeit eigenlijk niemand. In sommige gevallen gaat het (semi) viraal. Maar wat heb je aan al die views als ze niet weten waar je bedrijf voor staat?
Maak video’s over je bedrijf, behind the scenes, tips & tricks, … Laat je doelgroep kennismaken met je merk. TikTok is een fantastisch platform om een community op te bouwen. Maak hier gebruik van! Met enkel trends te posten schiet je niet op.
Stap 4: Zet creators in
Het woord ‘influencer’ is very 2022, tegenwoordig praten we over ‘creators’. En die creators kunnen enorm waardevol zijn! Kijk eens rond en ontdek welke creator op TikTok het juiste doelpubliek heeft om promo te maken voor jouw merk.
Ze hebben het vertrouwen van je doelgroep al gewonnen en ze hebben hun ‘fanbase’ op orde. Via een creator zet je jouw merk op een toffe wijze in de kijker.
En ook met het vinden van creators helpt TikTok je maar al te graag. Via het platform TikTok Creator Marketplace kan je jouw bedrijf aanmelden en de juiste creators voor jouw doelpubliek vinden.
Zo, nu heb je de 4 korte basisprincipes van de opstart van je TikTok account al mee. Klaar om aan de slag te gaan? Onze gouden tip: wees niet bang om te falen. Succes met short video is altijd met vallen en opstaan, want je geraakt er niet zonder verschillende dingen uit te proberen. Gewoon doen dus!
Enjoy the TikTok ride 😎