fbpx

Instagram vs. TikTok: welke kies jij voor jouw brand?

Team Twaalfde Man

Instagram is toch dood? Is TikTok niet enkel voor dansende meisjes? Is het tegenwoordig niet heel moeilijk om te groeien op Instagram? Het zijn allemaal vragen die we (terecht en onterecht) dagelijks te horen krijgen. Wij zetten graag voor jou alle pro’s en contra’s van beide platformen op een rij.

De pro’s van Instagram

Eén van de grootste pro’s van Instagram? De veelzijdigheid van het platform. Op Instagram kan je verschillende soorten content maken. Denk maar aan foto’s, korte en langere video’s, live’s, stories, partnership posts…

Momenteel pusht Instagram short form video met reels, maar in principe hoef je geen video skills te hebben om volgers aan te trekken op Instagram. Je kan gerust beginnen met een ander content type. Daardoor is Instagram een makkelijk platform voor beginners.

Als laatste is Instagram één van de beste platformen om een community op te bouwen en sales te genereren. Je kan er nieuwe klanten aantrekken, zakelijke relaties uitbouwen, employer branding en je volgers overtuigen om je producten te kopen.

De con’s van Instagram

Waar de meeste influencers op het platform vandaag mee struggelen zijn de ‘algorithm waves’. Meta, het moederbedrijf van Instagram, verandert de voorwaarden om het algoritme te pleasen continu. Erg vervelend wanneer je zoveel mogelijk van je volgers wil bereiken.

Bots maken het ook steeds moeilijker om je engagement rate op Instagram juist in te schatten. Veel bedrijven huren bots in om voor hen te commenten op posts en andere accounts te volgen. Heel vervelend als je wil weten hoe hoog je engagement rate nu eigenlijk echt is.

Side note: een gemiddelde engagement rate van drie procent beschouwt Instagram als goed.
Het is niet makkelijk om op Instagram snel te groeien qua volgersaantal. Maar het is niet onmogelijk. Je hebt gewoon de juiste strategie nodig. Zorg voor een samenhangende feed met professionele foto’s, post behind the scenes op je stories en ga het gesprek met je volgers aan in je comments.

De pro’s van TikTok

TikTok kent veel minder een primetime om te posten. Ieder moment van de dag brengen tal van mensen tijd op het platform door. Lekker handig, toch?

Een user is gefocust op de TikTok die hij bekijkt en is niet aan het multitasken. TikTok’s worden met beeld en audio bekeken. De kans is dus veel kleiner dat iemand ondertussen iets anders doet zoals tv kijken.

De meeste Belgische bedrijven zitten nog niet op TikTok. Wanneer je vandaag een account aanmaakt, kan je nog steeds innoverend zijn. 31,3% van alle volwassenen zit vandaag op TikTok.

SEO op TikTok is amazing. Het is de place to be als je op zoek bent naar leuke citytrips, lunchspots, recepten… Je kan super easy vinden naar wat je op zoek bent door een zoekwoord of vraag in de search bar te typen. De meest waardevolle TikTok’s (lees: degene met de juiste zoekwoorden) staan bovenaan. En de users beslissen welke dat zijn.

Je hoeft geen gigantische following op te bouwen om veel users te bereiken. Zo maken kleinere creators meer kans om op de ‘For You Page’ terecht te komen. Dat is de homepagina van de app. Op je FYP krijg je bijna uitsluitend content te zien van creators die je niet volgt. Zo kan je meteen nieuwe creators ontdekken en kan content snel viraal gaan.

Authentieke content wordt beloond. Hoe authentieker je short form video’s, hoe beter. En dat geldt zeker ook voor advertenties. Gewoon toffe, authentieke content is veel meer waard dan al die chique camera’s.

De con’s van TikTok

Een community opbouwen op TikTok is niet makkelijk. De meeste users spenderen het grootste deel van hun tijd op hun FYP en niet op de Following Page. Het is dus minder waarschijnlijk dat je volgers je video’s te zien krijgen. Tenzij je viraal gaat met een video en op de FYP terecht komt.

De toekomst van TikTok is nog onzeker. Het lijkt erop dat TikTok op lange termijn meer wil concurreren met streaming services zoals Netflix. We merken nu al dat TikTok live streams op het platform meer stimuleert. Mensen blijven, net zoals je een serie zou bingen, uren aan een stuk naar dezelfde live stream kijken. Deze long format video zou wel eens de toekomst van TikTok kunnen zijn.

We kunnen ook niet anders dan vraagtekens zetten bij wat het Chinese bedrijf ByteDance (het moederbedrijf van TikTok) met onze gegevens doet. Westerse inlichtingendiensten waarschuwen al langer voor het privacybeleid TikTok, het Belgische overheidspersoneel moet de app verplicht verwijderen en ook in de US willen ze TikTok verbannen. Tijd brengt raad.

Conclusie: TikTok vs. Instagram

Hoe beslis je nu welk platform het beste bij je brand past? Denk na over jouw doelgroep en welk platform je wil gebruiken om je producten of diensten te vertegenwoordigen. Maak pro- en contra-lijsten om je beslissing makkelijker te maken. 

Vind je het leuk om authentieke short form video’s te maken? Dan is TikTok de place to be voor jouw bedrijf. Heb je tijd om professionele foto’s te laten maken en bewerken? Dan is Instagram meer iets voor jou.

Het belangrijkste is dat je experimenteert en probeert, want at the end of the day is niet geschoten altijd mis. 🤷🏼‍♀️

Hulp nodig bij het bepalen van je strategie op TikTok of Instagram? Wij zijn er om je te helpen! Call us maybe? 📞

Bronnen: 

Zijn er nog vragen?

Zie je door het bos de bomen niet meer? Van Google Ads tot Tiktok, wij begeleiden je graag door de social media jungle.

Weet jij hoe je Gen Z kan bereiken?

Ontdek alle tips in ons e-book!