fbpx

Hoe TikTok gebruiken met je bedrijf?

73% van de TikTok users gebruikt het platform om zich te entertainen en daarom is TikTok awesome! Je hebt een gigabereik bij een nieuwe potentiële doelgroep en goede content wordt door het platform zelf beloond. Scrollen op Instagram doe je terwijl je tv kijkt. TikTok geef je je volle aandacht. En daar zit dan ook meteen de grootste uitdaging. Je moet op TikTok de aandacht van je doelpubliek meteen grijpen en zien vast te houden. Maar hoe doe je dat?

Dankzij de For You Page op TikTok kan je met enkele volgers meteen een groot publiek bereiken. En dat is een groot voordeel, want het platform beloont je goede video door hem aan meer mensen te laten zien. Er zijn drie voorwaarden waar je content aan moet voldoen.

Authentiek: Mensen willen mensen zien, toch? Echte verhalen over echte mensen scoren het beste op TikTok. Wat speelt er zich binnen je bedrijf af? Laat bijvoorbeeld je medewerkers zien die samen lunchen.

Fun: ‘Don’t Make Ads’, TikTok wil dat je creatieve en funny content maakt. En ze willen je het zo makkelijk mogelijk maken. Nood aan inspiratie? Ze hebben een TikTok Creative Center waar je kan zien welke #’s, songs en creators populair zijn. Ga voor een hashtag die vaak wordt bekeken, maar zelf weinig posts bevat. Zo maak je het verschil!

Betrouwbaar: Zorg dat je alleen meer info geeft die echt klopt. Ook het faken van resultaten heeft geen zin. Alleen bedrijven die betrouwbaar zijn kunnen een grote following opbouwen.

Maar euh, wat zou je dan moeten posten? We’ve got you! Met deze vijf stappen zit je goed.

Stap 1: begin je video goed

Vermijd een lange intro van enkele sfeerbeelden. Je doelgroep scrollt je zo voorbij. Trigger hen meteen. Hoe je dat doet? Begin met een eindresultaat, vraag of stelling.

→ ‘Wil jij als ondernemer het overzicht bewaren?’

→ ‘Spendeer jij uren per week aan je administratie’

→ ‘Ga jij binnenkort alleen wonen?’

Stap 2: Hou ’t kort (& krachtig)

Het lijkt heel logisch dat je je video kort houdt (21 tot 34 seconden). Toch zien we dat veel bedrijven nog niet durven cutten in hun video of verhaal en te lange video’s online zetten. Less is more en elke seconde telt. Toon daarom je product in korte fragmenten. TikTok hoef je niet alles te vertellen.

→ Wil je meer vertellen? Deel je onderwerpen op in verschillende video’s. Maak een serie en link verschillende video’s aan elkaar.

→ ‘Kill your darlings’: ga kritisch door je video. Wat kan eruit?

→ Monteer de beelden snel achter elkaar en blijf je doelgroep triggeren.

→ Gebruik ondertiteling die woord per woord wordt getoond. Zo bewaar je de aandacht van je doelgroep en scoor je hoger in de zoekresultaten.

Stap 3: Zet je CTA op de juiste plek

Veel organisaties zetten geen Call-to-action (CTA) in hun TikTok’s. Dat moet je wel doen als je een duidelijk doel hebt. Heb je het over je diensten? Zeg dan op het einde van je video wat je wil dat je doelgroep doet, zoals: ‘Check alle voordelen op onze website’.

Waarom op het einde van de video? Ondertussen zijn de viewers weg die geen interesse hadden. De mensen met interesse hebben net hun ‘waardevolle’ 20 seconden aan jouw bedrijf gegeven. Dat is het perfecte moment om hen aan te moedigen om je product of dienst te kopen.

Stap 4: Denk aan je ‘safe zone’

De meest gemaakte fout die we tegenkomen op TikTok? Bedrijven die geen rekening houden met de safe zone. Op TikTok is een groot deel van je scherm gevuld met onder andere like, share en comment knoppen. Je moet er dus voor zorgen dat je tekst hier niet achter staat. Hou daarom rekening met de lay-out van elk platform en pas je content aan.

Stap 5: Herkenbaarheid

Marketing = herkenbaarheid. En dat is op TikTok niet anders. Door de aandacht van je  doelgroep in de eerste seconden te trekken (zie Stap 1) ben je alvast goed begonnen. Maar vermeld zeker ook grappige, realistische en pijnlijke situaties waar je doelgroep zich in herkent. Hou het luchtig en maak plezier. Dat zie je meteen als ontvanger.

Nog een paar snelle tips om rekening mee te houden wanneer je TikTok’s wil maken:

  1. Zoek zelf de zoektermen (van je dienst/product) op in de app. Zo ontdek je meteen aangeraden zoektermen, heel waardevol.
  2. Gebruik de zoekwoorden in de copy bij de caption én in je video.
  3. Monteer je video’s in de app zelf. Dat hebben onze vrienden van TikTok graag en. Zo komt je video hoger in de zoekresultaten te staan (SEO dus 😊).
  4. Maak verticale full screen video’s om het volledige scherm te benutten.

Ga zelf ook aan de slag en experimenteer! Alleen zo kom je erachter wat het beste werkt voor jouw doelgroep en bedrijf. Twijfel je nog tussen TikTok en Instagram? We schreven een blog over de pro’s en con’s van elk platform. Lees hem nu!

Zijn er nog vragen?

Zie je door het bos de bomen niet meer? Van Google Ads tot Tiktok, wij begeleiden je graag door de social media jungle.

Weet jij hoe je Gen Z kan bereiken?

Ontdek alle tips in ons e-book!