De nieuwe generatie kopers staat voor de deur. Letterlijk.
Welkom Gen Z! Je kent ze wel, die nieuwe generatie jongeren die zijn opgegroeid met een schermtijd van +6 uur. Ze bekijken van ‘s ochtends tot ‘s avonds TikToks of zijn constant memes aan het doorsturen.
Besef dat Gen Z de nieuwe generatie kopers zijn. Het is de generatie geboren tussen 1997 en 2012 die nu leningen afsluit, op zoek gaat naar een nieuwe auto (lees: coole waggie) en aan het sparen is voor een eerste huis.
Hoe bereik je deze jongeren online? Hoe blijf je top of mind? Dat vraagt een specifieke aanpak en die leggen we maar al te graag uit.
Wat wil Gen Z nu écht?
Is Gen Z dan echt zo lastig te bereiken? Ze zijn eigenwijs en hebben een enorme mediafilter, maar onbereikbaar zijn ze zeker niet. Sterker nog, ze zijn het meest online aanspreekbaar van alle generaties. Het is belangrijk dat je hun gedrag online goed begrijpt en een strategie ontwikkelt die daarop inspeelt. Wat willen ze zien op social media? Hoe willen ze dit zien? En wanneer?
Creëer authentieke content
Wees authentiek, of zoals Gen Z het zou zeggen ‘don’t be cringe’. Geen enkele Gen Z’er zit te wachten op jouw afgeborstelde bedrijfsvideo’s of afgelikte foto’s. Deel fun content zoals behind the scenes, meet our team of klanten die hun ervaringen met jouw bedrijf delen. Laat als bedrijf het achterste van je tong zien en creëer een community via TikTok en Instagram Stories.
No bullshit
Formuleer je boodschap kort en krachtig. Deze generatie is opgegroeid in een wereld waarin info enorm snel beschikbaar is. Je moet er vanaf de eerste seconden boenk op zitten. Kies voor korte titels en leg de focus op het visuele. Gen Z zit echt niet te wachten op lange artikels of een video van 10 minuten. Keep it short and no bullshit.
Communiceer in de juiste tone of voice
Nee, niemand verwacht dat je woorden zoals lit, slay of andere jongerentaal gaat gebruiken. Woorden zoals “geachte” laat je best thuis. Kies voor copy die verbindt. Gen Z houdt nu eenmaal van bedrijven die hen als individu erkennen. Probeer niet te overdrijven, dat werkt averechts. Wees jezelf als bedrijf en laat je merkidentiteit spreken. Communiceer met Gen Z van mens tot mens.
Hou rekening met social justice
Euhm, Social, watte? Gen Z hecht enorm veel waarde aan inclusiviteit, gelijkheid en diversiteit op sociale media. Ze verwachten dat ook van bedrijven, dus verwerk deze onderwerpen in je online communicatie en strategie. Communiceer inclusief door content te plaatsen die voor verschillende doelgroepen relevant is. In een contactformulier naar het geslacht vragen is dus verleden tijd.
Tip: Gebruik bijvoorbeeld voornaamwoorden zoals he/him in je e-mailhandtekening.
Laat je doelgroep lachen
Met een grappige meme en een stevig pakske humor draai je Gen Z helemaal rond je vinger. Op deze manier kan je je onderscheiden van de massa en maak je een emotionele connectie met je doelgroep. En dat is waar het om draait. Het maakt je bedrijf menselijk en aanspreekbaar zodat Gen Z zich ermee kan identificeren.
Ga voor beleving
Waarom bepaalde merken het van het zijn voor de jongeren? Beleving. Gen Z hecht enorm veel waarde aan beleving en ervaring. Speel hier op in met je online communicatie en creëer interactie. Ze willen betrokken worden bij je bedrijf en de content die ze zien.
Tip: Plaats bijvoorbeeld behind the scenes op TikTok, creëer een poll op je Instagram Story of organiseer een giveaway.
Geef influencers een kans
We krijgen vaak opmerkingen of rare gezichten wanneer we beginnen over influencers, maar influencers hebben echt wel een persoonlijke band met hun volgers. Ze kunnen producten of diensten op een natuurlijke manier tot bij Gen Z brengen en komen gewoon veel geloofwaardiger over. Jij zegt natuurlijk steeds hoe goed jouw product of dienst is, maar wat zeggen de anderen? Dat is waar het om draait.
Op welk kanaal moet ik aanwezig zijn?
TikTok is the way to go en is hét platform voor short video en dus ook om de aandacht te trekken van Gen Z. TikTok biedt veel mogelijkheden om je persoonlijkheid en authenticiteit in de spotlights te zetten. En met weinig volgers kan je toch een groot bereik hebben.
Onderschat Instagram niet. Als bedrijf kan je visueel aantrekkelijke content delen en engagement stimuleren via hashtags, Instagram Stories en live-video’s. Het is het ideale platform om een community uit te breiden en dat is exact waar Gen Z naar op zoek is. Twijfel je nog of Instagram en TikTok iets voor jouw bedrijf zijn? Check dan zeker de pro’s en contra’s van beide platformen in onze blog.
Videocontent is een belangrijk onderdeel geworden in het dagelijks leven van Gen Z. YouTube is hiervoor het ideale platform en zit bomvol inspiratie. Tutorials, DIY-video’s en vlogs zijn enorm populair. En doordat YouTube van Google is, pusht Google dit ook enorm goed qua SEO. Win-win dus!
Snapchat blijft een populair kanaal onder jongeren tussen 15 en 20 jaar. Als bedrijf is het dan ook interessant om hier te gaan adverteren. Je kan zelf filters creëren voor je evenement bijvoorbeeld. Met deze filters speel je perfect in op de vraag naar betrokkenheid én vergroot je je zichtbaarheid.
En last bus not least: podcasts. We know, er bestaan vandaag al véél podcasts, maar met een leuke podcast kan je een juiste doelgroep met specifieke interesses aantrekken. Gen Z kickt op het ontdekken van nieuwe perspectieven. Via podcasts raken ze geïnspireerd terwijl ze sporten of in de auto zitten. Een voordeel voor Gen Z’ers én je bedrijf dus!