Community is key
Er wordt vaak gezegd dat de customer journey pas echt voltooid is wanneer een klant een echte fan van je bedrijf wordt. Maar hoe bereik je dat precies, en nog belangrijker, hoe kan sociale media hierbij helpen?
Het antwoord is simpel: bouw een community! Of je nu een B2B- of B2C-bedrijf bent, een nachtclub of een supermarkt… Een sterke community is dé manier om klanten te laten verbinden met je merk.
Waarom? Simpel: “Het is niet ‘jij’ of ‘ik’, het is ‘wij’.” Door sterk betrokken te worden voelen je klanten zich speciaal, ze horen bij een exclusief clubje. En dat enthousiasme verspreiden ze graag verder. Ze worden dus niet enkel fans, ze leveren je ook nog veel word-of-mouth marketing op.
Hoe laat je je klanten voelen dat ze in jouw team zitten?
Een paar tips:
Repost content op Instagram Story
Wanneer klanten content maken over je product, is het belangrijk dat je dit niet gewoon links laat liggen. Gebruik deze content en deel deze op je eigen kanalen. Op deze manier voelt de maker zich gewaardeerd, heb je extra content voor op je story en laat je aan je volgers zien dat je echte fans hebt. Dat zijn 3 vliegen in 1 klap.
Reageren je volgers op je posts? Goed, dan tonen ze interesse! Ga erop in door hun vragen te beantwoorden of hen te bedanken voor hun input. Zo voelen je volgers zich opnieuw geapprecieerd en dat versterkt enkel de band.
Reageer zelf op de posts van je doelgroep, klanten en volgers
Want hoe bereik je makkelijker je doelgroep dan door hen rechtstreeks aan te spreken? Op deze manier toon je niet alleen interesse in anderen, maar zorg je er ook voor dat ze zich speciaal voelen.
Wanneer je wordt getagd in een post, reageer hierop.
Veel bedrijven vergeten te reageren wanneer iemand anders, of een ander bedrijf, hun tagt. Don’t forget this! Iemand doet moeite om iets te schrijven over je bedrijf, het minste wat je kan doen is antwoorden. Fantastische extra content en een kleine moeite toch?
Extra Takeaway
Instagram is de perfecte tool om je community uit te bouwen! Zo kan je:
- Instagram Notes gebruiken voor je volgers op de hoogte te houden van updates, achtergrondverhalen of speciale aankondigingen.
- Belangrijke content vastpinnen in de feed (zoals events)
- Instagram Threads gebruiken om leuke updates en weetjes te delen.
- Een poll plaatsen om je volgers te betrekken en om hun mening vragen.
- Een countdown op je Instagram story plaatsen om bijvoorbeeld af te tellen naar een gebeurtenis of evenement.
Conclusie:
Tijd steken in het opbouwen van een community en het omvormen van je klanten tot fans heeft een grote meerwaarde.
Het creëert een sterke verbinding en vertrouwen, en nog belangrijker, het brengt veel extra mond-tot-mondreclame met zich mee, wat dan weer je sales pusht. Want eerlijk? Iedereen vertrouwt een goede vriend(in) meer dan een advertentie.