Heb je al vaak gehoord dat personal branding op LinkedIn een absolute must is? Maar denk je dan ook steeds ‘Wat boeit mijn verhaal nu op LinkedIn?’
Oké, top! Dan zit je hier goed. LinkedIn is een van de beste platformen om jouw unieke verhaal te vertellen. En die leads? Die volgen vanzelf wel.
LinkedIn, dat is je passie delen
Voor je jouw persoonlijke verhaal deelt op LinkedIn, moet je weten wat je wil vertellen en waar je goed in bent. Dus laten we terug beginnen bij het begin: ‘Wat is jouw passie?’
Als je aan je netwerk niet duidelijk zegt wat je talenten zijn, weten ze ook niet waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Ben je een SEO-specialist? Dan zouden je volgers meteen aan jou moeten denken wanneer ze hoger willen scoren in de Google-zoekresultaten. Ben je een ondernemer? Toon je knowhow aan je netwerk door je mening en learnings te delen.
In tegenstelling tot je LinkedIn business pagina bereik je met je persoonlijke pagina vaker meer en de juiste personen. Ook kan jouw post op LinkedIn door het algoritme tot twee weken lang zichtbaar blijven in de timeline.
TIP: Begin je post met een quote, cijfer, pijnpunt of oplossing. Die eerste zin zal de aandacht van je netwerk trekken. Meer informatie vind je in ons e-book.
Maak je LinkedIn-profiel volledig
- Vul zoveel mogelijk info aan.
- Beschrijf in samenvatting welke producten en diensten jij aanbiedt.
- Een professionele profielfoto en banner zijn een must.
- Denk goed na over je kopregel.
- Pas je persoonlijke LinkedIn-URL aan.
Een LinkedIn-profiel met voldoende info, scoort hoger in de LinkedIn-zoekresultaten. Wat maakt dat potentiële klanten ook vaker naar je profiel doorklikken. Vul daarom zoveel mogelijk info op je LinkedIn-profiel aan.
Een functietitel zegt niet veel. Beschrijf in samenvatting welke producten en diensten jij aanbiedt. Overtuig je connecties dat jij de geknipte persoon bent voor de job. Welke meerwaarde zou jij hen kunnen bieden? Een voorbeeld: ‘Wij adverteren op sociale media voor groeiende Antwerpse kmo’s’.
Verder is een professionele profielfoto en banner een must. Je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken. Je gaat toch ook niet naar een netwerkevent met je zak over je hoofd? Heb je meerdere collega’s? Met een soortgelijke profielfoto en banner in je herkenbare huisstijl straalt je bedrijf eenheid uit. Als kers op de taart blijf je ook top of mind.
TAKE-AWAY: Pas ook zeker je persoonlijke LinkedIn-URL aan. Die vind je bij ‘Openbaar profiel en URL bewerken’ op je LinkedIn-pagina. Je link bestaat best uit je voornaam en naam (www.linkedin.com/in/voornaam.naam).
LinkedIn is een netwerktool, geen verkooptool
“Ik postte gisteren over mijn bedrijf en merk nog geen verschil.” 🥴
Je moet de planten in je tuin eerst water geven voor je er iets moois voor terugkrijgt. Met LinkedIn is dat niet anders. Enkel commerciële content werkt niet op LinkedIn. Beschouw het platform als een tool om een netwerk en imago op lange termijn uit te bouwen. Voeg daarom gesprekspartners die je leerde kennen op een event toe én stuur een bericht bij je connectieverzoek. Vroeg of laat komen jullie elkaar (online) terug tegen en zit er misschien een samenwerking in. Een persoonlijke touch aan je uitnodiging toevoegen is altijd een meerwaarde.
Kan je niet genoeg krijgen van onze tips? Wij ook niet! Download nu ons e-book.