fbpx

Het nut van een contentplanning

Team Twaalfde Man in meeting

De invloed van online marketing is de dag van vandaag enorm. Je probeert op de juiste platformen aanwezig te zijn, regelmatig en relevante content te posten. Toch is dat totaal niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Een contentplanning is het hulpmiddel waar jij naar op zoek bent. Maar hoe begin je daar nu aan? En hoe kan je deze best indelen? Wij leggen het graag uit!

Een contentplanning kan je vergelijken met een soort jaarkalender. In deze planning staat welke posts je gaat plaatsen, wanneer je deze gaat plaatsen en op welke platformen je dat uiteindelijk gaat doen.

De voordelen van een contentkalender

Visueel overzicht

Maar wat zijn nu uiteindelijk de voordelen van zo’n contentkalender? Om te beginnen is een contentplanning visueel gewoon superhandig om een duidelijk overzicht te bewaren van je posts. Je geeft zelf aan welke content je waar en wanneer wilt plaatsen. Het is verstandig om met kleuren te werken. Het is namelijk vaak zo dat de content niet altijd op dezelfde kanalen worden geplaatst. Zo kun je bijvoorbeeld de posts voor op Facebook een blauwe kleur geven en die van Instagram een roze. Zo zie je in een oogopslag of er een goede verhouding is tussen je posts en de platformen waarop je die gaat plaatsen.

To-do lijstje 

Daarnaast kunnen we een contentplanning eigenlijk zien als een soort to-do lijstje. Je weet hierdoor namelijk weken op voorhand wanneer al jouw content online komt. Het gevolg van dit overzicht is dat je tijdig het maken van de doelgerichte content kan inplannen tussen je andere taken door. Op deze manier voorkom je dat je last-minute geforceerde content gaat creëren die uiteindelijk niet scoort.  Nadat je de contentplanning duidelijk en overzichtelijk hebt ingedeeld, kan je de content gaan inplannen. Met andere woorden, laat het afvinken maar beginnen! 

Kort samengevat 

  • Een contentkalender geeft jouw een duidelijk overzicht
  • Je ziet in een oogopslag welke content er op je sociale mediakanalen ingepland moet worden
  • Je kunt weken vooraf doelgerichte content maken en inplannen
  • Je hoeft je niet langer last minute bezig te houden met je sociale media

Hoe maak je een contentkalender?

Je bent overtuigd van de meerwaarde van een contentkalender, maar hoe maak je er één?

Begin aan jouw contentplanning met een brainstorm

  • Tijdens deze sessie worden alle mogelijke posts opgelijst en verdeeld onder verschillende categorieën. Daarna wordt er beslist hoe vaak je op elk platform wil posten, en welk type posts dit moeten zijn. Stel je de volgende vragen:
    • Op welke kanalen is mijn doelgroep actief?
    • Welke waardevolle info kan ik delen met mijn volgers?
    • Hoe vaak ga ik posten per week of maand?
    • In welke periodes moet ik net meer of minder posten wegens drukte in de sector?

Voorbereiding van jouw contentkalender

  • Brainstormsessie achter de rug? Inplannen die handel! Download onze template en voeg al jouw ideeën toe. Denk zeker aan de balans tussen de verschillende soorten content en op welk medium je je posts wilt plaatsen.

Uitvoering van jouw contentplannen

  • Nu de contentplanning in orde is, zijn we helemaal klaar voor de real deal! Wil je gratis je content inplannen op Facebook en Instagram zodat jij op het moment zelf, je er helemaal niet meer druk om hoeft te maken? Gebruik dan zeker de Facebook Creator Studio. Liever ook inplannen op LinkedIn, Twitter en YouTube? Dan raden we Hootsuite aan. Een enorm gebruiksvriendelijke tool die het leven toch al een tikkeltje gemakkelijker maakt. Dit is een betalende tool, maar zeer tijdsbesparend!

Inspiratie voor soorten content?

  • Behind-the-scenes
  • (Geschreven) testimonials van je klanten
  • Geslaagde projecten
  • Extra uitleg over je aanbod aan diensten of producten
  • Teamleden voorstellen
  • Throwback naar bepaalde momenten (personeelsfeest, een project, oud kantoor …)
  • Dag van: klant, ondernemer, veiligheid … 
  • Promoties of acties

Et voilà, je contentplanning is klaar! Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je hier niet van mag afwijken, integendeel, inspelen op de actualiteit is namelijk zeer slim. De contentplanning is een houvast en een last van je schouders. 

Zijn er nog vragen?

Zie je door het bos de bomen niet meer? Van Google Ads tot Tiktok, wij begeleiden je graag door de social media jungle.

Weet jij hoe je Gen Z kan bereiken?

Ontdek alle tips in ons e-book!