We zien nog maar al te vaak bedrijven ‘ineens’ beginnen met adverteren. Zonder eerst na te denken over wie hun doelgroep is en met welke boodschap ze hen gaan bereiken. Een echte no-go, want wat weet je aan het einde van je campagnes? Inderdaad, niets!
Daarom geven we je graag onze 3 don’ts mee als je wil beginnen te adverteren. Zodat jij kan knallen wanneer je begint met adverteren. 🚀
Don’t #1: Snel even sales pushen
Op je eerste date vraag je toch ook niet om te trouwen? Vergelijk je advertenties met een eerste date. Het is de eerste keer dat je doelgroep van je hoort. Wanneer jij meteen je sales wil pushen, komt dat helemaal verkeerd over. Je moet eerst een connectie met je doelpubliek opbouwen door meerwaarde te bieden. Wanneer je doelgroep er klaar voor is, komen ze zelf naar je toe voor die sale. Dus stap 1: inspireer je doelgroep.
Don’t #2: Iedereen willen bereiken
Nope! Een algemene boodschap adverteren op een algemene doelgroep geeft geen resultaat. Marketing is herkenning. Je doelgroep moet zich herkennen in de situatie die je adverteert. Wanneer je een neutrale boodschap op iedereen adverteert, komt de boodschap bij niemand echt ‘binnen’. Splits daarom je doelgroep op en focus je op herkenbare situaties per doelgroep.
Wij deden hetzelfde voor onze klant Bond zonder Naam. Jongeren herkenden zich in een situatie waar hun mama hun strijk nog deed. Terwijl de grootouders de situatie waar ze de kleinkinderen om hulp vragen met technologie maar al te goed kennen. Resultaat? Onze interactie percentages en aanvragen lagen veel hoger.
Don’t #3: Je homepage als basis gebruiken
Steek alsjeblieft nooit je homepage achter je advertentie. Besef dat je doelgroep jouw advertentie ziet vanuit hun luie zetel of tijdens een lunch. Wanneer zij op de homepage landen na het zien van een advertentie moeten zij moeite doen om info te zoeken. En die moeite doen ze niet. Je maakt daarom best landingspagina’s op die perfect aansluiten bij je advertenties. Daarvoor hoef je het warm water niet opnieuw uit te vinden. Je kan bepaalde bestaande elementen van je website samen zetten op één pagina.
Wekelijks tips & tricks over social media ontvangen? Schrijf je in op onze nieuwsbrief! Onze postduif bezorgt je graag wat extra kennis. 🕊