Weet wie je doelgroep is

Weet wie je doelgroep is

We merken in de praktijk dat veel bedrijven zonder enige voorbereiding aan online marketing doen. Zo plaatsen veel ondernemers willekeurig content, of adverteren ze op bijvoorbeeld Facebook, Google, Instagram, enzovoort zonder echt te weten wat en wie ze ermee willen bereiken.

Daarnaast horen we ook vaak dat ze wel weten wie ze willen bereiken, maar het hen vaak niet lukt. Dit heeft verschillende oorzaken: de huisstijl werd niet goed doorgetrokken in de visuals, de doelgroep is niet optimaal berekend, de posts zijn te onregelmatig, …

Kortom, een duidelijke doelgroep afbakenen is écht wel nodig. Daar kunnen we op de dag van vandaag niet meer omheen. Maar hoe bereik je nu efficiënt en gericht je doelgroep? Dat leggen we graag uit!

Hoe bepaal je nu jouw doelgroep?

De mate van succes bij online marketing hangt zeer nauw samen met het correct bepalen van jouw doelgroep.
Stel, je bent een organisator van jongerenreizen en lanceert een online campagne met als doel deelnemers te vinden voor jouw volgende jongerenreis naar Mallorca. Bij het opstarten van je campagne houd je geen rekening met het afbakenen van je doelgroep, waardoor 90% van de mensen die je content te zien krijgen buiten de vereiste leeftijdscategorie vallen. Dit kan zijn door bijvoorbeeld de verkeerde content te plaatsen of de verkeerde kanalen te gebruiken om te adverteren. Op deze manier bereik je niet alleen minder potentiële klanten, maar verspil je ook geld en tijd. En dat is iets wat elk bedrijf kan missen.

Voor het bepalen van jouw doelgroep beantwoord je dus de volgende vraag: ‘Voor wie moet mijn content interessant zijn?’

Hoe omschrijf je de doelgroep?

Je hebt je doelgroep bepaald, maar hoe kan je deze nu het best omschrijven? Het is noodzakelijk dat je dit zeer nauwkeurig doet. Dat doe je met specifieke kenmerken zoals: leeftijdscategorie, geografische ligging, interesses, hobby’s, werk, geslacht, enzovoort. Hoe nauwkeuriger je jouw doelgroep kan onderverdelen in dat soort categorieën, hoe gerichter en succesvoller je aan online marketing kan doen.

Een handige manier om je doelgroep te omschrijven is aan de hand van persona’s. Een persona is een gedetailleerde beschrijving van een (fictieve) ideale klant. Het is een verzameling van persoonlijke kenmerken (bijv. leeftijd, geslacht, gezinssituatie) en zakelijke kenmerken (bijv. functie, werkzaamheden).

Je omschrijft je doelgroep dus als volgende: ‘Hoe ziet mijn ideale klant eruit?’

Via welke kanalen benader je jouw doelgroep het beste?

Er zijn verschillende kanalen die je kan gebruiken om jouw doelgroep te benaderen: e-mail, telefoon, Facebook, LinkedIn, Instagram, enzovoort. Het is belangrijk dat je de kanalen gebruikt die bij jouw doelgroep passen.
Wanneer een immobiliënkantoor zijn klanten telefonisch contacteert in verband met de verkoop van een huis, wordt dit gezien als een goede service. Een lokaal ijssalon dat zijn klanten opbelt om zijn producten te verkopen, is dan weer heel vreemd.
Het juiste kanaal is dus echt afhankelijk van wie je doelgroep is. Wil je contact opnemen met CEO’s van grote ondernemingen, dan is LinkedIn hiervoor beter geschikt dan Instagram of Facebook.

Kruip voor het kiezen van het juiste kanaal in het hoofd van jouw persona: ‘Welk(e) platform(en) gebruikt mijn persona het meeste?’. Zo weet jij waar je jouw doelgroep kan terugvinden en bereiken. 

Spreek jouw doelgroep aan met de juiste tone of voice

Bepaal je ‘tone of voice’. Hoe wil je jouw doelgroep aanspreken en hoe wil jouw doelgroep aangesproken worden? Dat zijn hierbij de twee belangrijkste vragen. De tone of voice bepaalt of je bericht aankomt of niet.

Wanneer je bijvoorbeeld naar onze website kijkt, merk je meteen dat wij een jonge tone of voice gebruiken. De manier waarop wij onze doelgroep aanspreken, geeft duidelijk ons DNA weer. Wij zijn een jong team, jong geweld dat wil scoren met teksten die bij onze doelgroep binnenkomen en blijven hangen. Dat betekent dat we soms de grens opzoeken of zelfs durven overschrijden. Er zullen vast wel wat mensen zijn die onze websiteteksten, vacatureteksten of sociale mediateksten ‘erover’ vinden en dat kan. Dan weten wij ook dat die mensen onze doelgroep niet zijn. Denk dus eerst goed na wie je wil bereiken en daarna pas hoe.

Stel, je wilt met jouw campagne jongeren bereiken, dan is het super belangrijk dat je adverteert in hun taal. Dat betekent makkelijke, korte en snelle zinnen. Jongeren gaan tegenwoordig geen hele lappen tekst meer lezen. Wil je een CEO bereiken? Laat dan in je teksten zien wat jij met jouw bedrijf in huis hebt en gebruik nette woorden.

Het maken van een doelgroep is het zeker waard

Zoals je ziet komt er heel wat kijken bij kijken voor je écht weet wie je doelgroep is. Onze tip is: neem de tijd ervoor! Plaats niet zomaar posts of advertenties in de hoop dat je de juiste mensen bereikt. Doe het stap voor stap. Onderzoek wie je wil bereiken, hoe je ze het beste kan bereiken en hoe je ze efficiënt aanspreekt.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

Is het je nog niet helemaal duidelijk? Zit je met je handen in het haar? Of heb je er gewoon geen tijd voor? No problemo, ons jong en enthousiast team staat voor je klaar!

Bijna klaar...

Vul je ons online vriendenboekje even aan?
We zijn er écht bijna!